Koopje of verdacht aanbod? Laat u niet misleiden.

vr 17 mei 19
Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare webshops. Daarom voeren de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument een campagne en geven ze tien eenvoudige tips om malafide websites te herkennen.

Hoe kan u een onbetrouwbare website herkennen?

1. Check de reputatie van de website
Surf via een zoekmachine naar de meningen en ervaringen van andere consumenten. Koppel termen als "fraude", "misleiding" of "bedrog" aan je zoekopdracht.
 
2. De eerste is niet altijd de beste
Stort u niet op de eerste resultaten die een zoekmachine oplevert. Meestal gaat het om advertenties, soms voor onbetrouwbare sites.
 
3. Informeer je grondig over het aanbod
Laat u niet te snel door het aanbod beïnvloeden. Neem de tijd om alle kenmerken te bekijken en check eerst de totale prijs vooraleer u bestelt.
 
4. Ga na of je met kredietkaart kunt betalen
 
Kies voor deze betaalmethode. Bij problemen hebt u meer kans om uw geld terug te krijgen.
 
5. Geen httpS, geen deal!
Controleer voordat u betaalt of het adres van de site begint met "https". Als dat niet het geval is, betekent het dat de site niet veilig is.
 
Benieuwd naar meer tips? Wil u weten wat uw rechten zijn? Kijk snel op www.weetwatjekoopt.be en ontdek alle tips en antwoorden op de veelgestelde vragen.

 

Hebt u toch problemen met een online aankoop?

Meld het aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf zich in een ander Europees land bevindt.
 
Hebt u met een kredietkaart betaald? Probeer dan uw geld te recupereren via de website
Nieuwsoverzicht