FILM // AFRIKA FILMFESTIVAL: ATLANTIQUE

Deze informatie is niet meer actueel!
De 17-jarige Ada uit Dakar wordt verliefd op Souleiman, maar is uitgehuwelijkt aan een andere man. Wanneer Souleiman plots verdwijnt, lijkt het erop dat hij de riskante boottocht naar Europa probeert te maken. Overleeft hij deze tocht? De 17-jarige Ada uit Dakar wordt verliefd op Souleiman, maar is uitgehuwelijkt aan een andere man. Wanneer Souleiman plots verdwijnt, lijkt het erop dat hij de ...

Wanneer

  • zo 26 april 20
    Van 20.00 u

Prijs

€ 6,00 (Basistarief: € 6,00; Filmpas: € 5,00)

Waar

naam
CC de Meent Schouwburg
adres
Gemeenveldstraat 341652 Alsemberg

Info

De 17-jarige Ada uit Dakar wordt verliefd op Souleiman, maar is uitgehuwelijkt aan een andere man. Wanneer Souleiman plots verdwijnt, lijkt het erop dat hij de riskante boottocht naar Europa probeert te maken. Overleeft hij deze tocht?

De 17-jarige Ada uit Dakar wordt verliefd op Souleiman, maar is uitgehuwelijkt aan een andere man. Wanneer Souleiman plots verdwijnt, lijkt het erop dat hij de riskante boottocht naar Europa probeert te maken. Als de lichamen van een aantal van zijn vrienden op het strand aanspoelen, wordt aangenomen dat hij de tocht niet heeft overleefd.

Op het filmfestival van Toronto werd de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop onlangs in de bloemetjes gezet als "een opkomend vrouwelijk talent dat de filmindustrie de juiste richting uitstuurt." De reden voor al dat lof was niet omdat ze zo'n tien jaar geleden als actrice debuteerde in 35 SHOTS OF RUM, Claire Denis' ode aan Yasujiro Ozu, of omdat ze toevallig de dochter van de Senegalese muzikant Wasis Diop is. Neen. Ze werd er bekroond omdat ze met haar aangrijpende langspeeldebuut ATLANTIQUE de eerste zwarte vrouw is die ooit de officiële Cannes-competitie haalde. Hoewel ze naast de Gouden Palm greep, die naar Bong Joon-ho ging, won ze de Grand Prix du Jury met haar surreële vluchtelingendrama.
Dat Diop sindsdien met daar debuut overal lof oogst, komt niet uit de lucht gevallen. Zij die haar kortfilms zagen, wisten namelijk al langer wat de cineaste bezighoudt en wat ze in haar mars heeft. Tien jaar geleden maakte de Parisienne met ATLANTIQUE per slot van rekening al een korte docu die naast een gelijkaardige titel ook inhoudelijke gelijkenissen vertoont met haar eerste feature. Terwijl ze toen gevluchte mannen afluisterde die in bijna spirituele bewoordingen over hun hachelijke boottocht naar een beter leven praatten, zoomt de filmmaker nu in op de andere slachtoffers van de vluchtelingencrisis: de vrouwen die hun mannen uitzwaaien wanneer die aan hun oversteek beginnen.
Alle activiteiten