LUX Acteren: 1ste jaar

Tijdens het eerste jaar onderzoek je je mogelijkheden als speler en krijg je (meer) inzicht in verschillende theater- en spelvormen. Je spelontwikkeling wordt nauwlettend opgevolgd via coaching en feedback. Ook repertoire en theatergeschiedenis komen aan bod. Je werkt aan overgave, concentratie en alertheid, verbeeldingskracht, inlevingsvermogen, accepteren van spelimpulsen, uiteenlopende ...

Wanneer

  • za 4 mei 19
    Van 09.30 u tot 22.00 u
  • zo 5 mei 19
    Van 09.30 u tot 16.00 u
  • za 18 mei 19
    Van 09.30 u tot 22.00 u
  • zo 19 mei 19
    Van 09.30 u tot 16.00 u

Prijs

€ 938,00 (Basistarief: 938.00€;-25jaar/ +65jaar / werkzoekend/ 66% invalide: 908.20€)

Waar

naam
Vormingscentrum Destelheide
adres
Destelheidestraat 661653 Dworp

Tickets

e-mail
info.leuven@wisper.be

Info

Tijdens het eerste jaar onderzoek je je mogelijkheden als speler en krijg je (meer) inzicht in verschillende theater- en spelvormen. Je spelontwikkeling wordt nauwlettend opgevolgd via coaching en feedback. Ook repertoire en theatergeschiedenis komen aan bod. Je werkt aan overgave, concentratie en alertheid, verbeeldingskracht, inlevingsvermogen, accepteren van spelimpulsen, uiteenlopende speelstijlen, spanningsopbouw, ritme en timing, ensemblespel, in het hier en nu spelen, actie en reactie. De technische training dient voornamelijk om je bewust te worden van de mogelijkheden van lijf en stem. Je scherpt je observatievermogen aan door elkaars prestaties te bekijken en te evalueren. Gaandeweg krijg je dan ook meer vat op dramatische vormgeving: als speler of regisseur. Gastdocenten van dienst zijn Anke Schaap en Carl Von Winckelmann.  Weekend 1: Basisweekend We verkennen de basis van theater aan de hand van de vijf W's: wie, wat, waar, waarom, wanneer. We werken aan verbaal en non-verbaal samenspel, basisconcentratie en alertheid. Weekend 2: Overtuiging is alles Overtuiging en overgave zijn fundamenteel. Wat de acteur gelooft, gelooft het publiek ook. Teksten van Euripides, Sophokles, Aeschylos helpen ons die overtuiging te vatten. Weekend 3: Niet spelen, maar zijn! Ik speel dus ik ben? Zeker niet! Samen gaan we op zoek naar waarachtigheid. Je analyseert én weet wat en waarom je de dingen zegt en doet. We kijken hierbij naar methodieken van Strasberg, Stanislawski en Mamet. Weekend 4: De dwaasheid der ijdelheid Alle denkpatronen, derde ogen, helikoptervisies en ijdelheden moeten eraan geloven dit weekend. Neem risico, denk niet, gooi en smijt je. Kruip vooral in momenten en maak lelijk of mooi. We doen dit vanuit fysieke kant van theater met methodes van Grotowski, Michael Tsjechow, Peter Brook en Jan Fabre. Weekend 5: Tekst Dit weekend gaan we aan de slag met een tekst. We analyseren de tekst. We onderzoeken de betekenis van elk woord. We leren hoe we een zin op 100 verschillende manieren kunnen benaderen en zeggen. Dit weekend mondt uit in een dialoog waarbij de spelers tot authentiek en doorleefd spel worden uitgedaagd met tekst.  Weekend 6: Allemaal lijven en stemmen Als acteur heb je een te bewegen lichaam en een te stemmen stem. Deze instrumenten leer je op de planken zetten. We werken rond mise-en-scène, scènebeelden en groepsbeweging. Grieks koorwerk en viewpoints schaven onze stemtechniek bij. Weekend 7:  Werken met een regisseur en connectie met het publiek Dit weekend verloopt in 2 delen. Op zaterdag werken de regisseurs van de LUX regie opleiding met de acteurs. De acteurs leren wat het is om in functie van een regisseur te spelen. Zondag leren we hoe je een interne monoloog kan delen met - of samenzweringen kan opzetten tegen - een publiek? Alles draait rond de komisch-fysieke kant van spel. We zoeken samen naar eigen invullingen van humor in je eigen acteerwerk. Weekend 8: Monologen In overleg kies je een monoloog. Met je compagnon - die instaat voor de regie - werk je een weekend lang samen aan de monoloog. Je probeert dingen uit en zet in op je werkpunten. Met af en toe een interventie van de begeleiders. Weekend 9 en 10: Presentatie ?Onder het motto "kill your darlings" en "less is more", ontwikkelen we een concept. Vervolgens sturen we het hele proces bij én werken het af. Op het einde van de rit spelen we voor een extern publiek.
Alle activiteiten